fbpx
המדריך המלא לצו ראשון לשנת 2020

צה"ל השיק - לומדה חדשה להכנת מלש"ב'ים למבחני הדפ"ר

אנשי חינוך, הורים ונערים רבים פונים אלינו לאחרונה עם הידיעה שצה"ל  השיק לומדה חדשה להכנת המלש"בים למבחני הדפ"ר! 
אז כמו תמיד, יצאנו לבדוק את כל המשמעויות בשטח ובעיקר, יצאנו לבדוק אם כבר אין לנו זכות קיום 🙂

רקע

תר"ש המיון, שכולל את שינוי הליכי המיון הראשוניים לצה"ל, החל בשנת 2014 וצפי להסתיים עד שנת 2024, לכל הפחות. 

מטרתו: התאמת תהליכי המיון למיצוי מיטבי, הוגן ויעיל של כוח האדם, במטרה לשפר את האפקטיביות של צה"ל. (ל"דך תכלס!" – שכולל את כל השינויים בצו הראשון החדש, לחצו כאן)

ברקע של התהליך כולו היה הלחץ התקשורתי שטען, בין הייתר ש”הקב”א (והדפ"ר שהיווה 50% ממנה) הפלה אוכלוסיות מסויימות”. לצד זאת היה “לחץ אקדמי-מחקרי” שטען, בין הייתר, ש”ישנה התעלמות מתכונות מסויימות” וכן היו מכוני ההכנה לצה"ל שהחלו להכין נערים ונערות למבחני הצו הראשון והוכיחו יעילות כבר משנת 2005, באופן שבו ההכנות יצרו חוסר שיוויוניות עד לכדי העלאה ממוצעת של 20% בציוני הדפ”ר. חוסר השיוויוניות באה לידי ביטוי בצורה מאוד מוחשית כיוון שמבחני הדפ"ר הם מבחנים השוואתיים-תחרותיים. כל אלו הובילו את צה”ל לשינוי הליכי המיון הראשוניים. 

באופן ספציפי, פרסום הלומדה בא כדי לתת מענה לחוסר השיוויון בתחום ההכנה לצו הראשון.

 

מטרת הלומדה החדשה של צה"ל

כאמור, חברות ההכנה לבחינה הפסיכומטרית היו הראשונות לקפוץ על ההזדמנות להכין נערים ונערות לקראת מבחני הצו הראשון. מטבע הדברים, הכנות אלו עולות כסף רב, מה ששוב הותיר את הפריפריה החברתית והגיאוגרפית בשוליים. האוכלוסייה שהשתמשה בשירותים אלו, הייתה האוכלוסייה שהיה בכוחה להוציא על כך כסף. כתוצאה מכך, הפערים התרחבו – החזקים התחזקו והחלשים, כמו תמיד, נשארו מאחור.

הלומדה  של צה"ל מגיעה במטרה לאפשר לכל נער ונערה הכנה למבחני הצו הראשון. במילים פשוטות יותר, המטרה היא לאפשר הכנה שיווינת, שאינה עולה כסף, לכל האוכלוסייה, באופן שבו לנערים לא יהיה יותר צורך במכוני ההכנה לצו הראשון.

ההכנה הצה"לית כוללת מגוון של שאלות דומות לשאלות המופיעות בכל הפרקים של מבחני הצו הראשון וכל מלש"ב יוכל לתרגל בחינם את כל השאלות, כמה שהוא רוצה וללא מגבלת זמן. 

מבחנים פסיכוטכניים ומבחנים פסיכומטריים...

יחד עם זאת, ההיסטוריה מלמדת אותנו על תהליך שונה בכל הקשור להכנה ולשיוויוניות במבחנים ובמיונים שונים. 

הבחינה הפסיכומטרית שיש לבצע כחלק מתהליך הקבלה לאוניברסיטאות, היא דוגמא מצויינת לכך.

בעבר הרחוק, אנשים לא היו מתכוננים לבחינה הפסיכומטרית, אלא מגיעים ו"עושים את הכי טוב שהם יכולים". 

כיוון שמדובר במבחן השוואתי-תחרותי, אנשים שלא קיבלו את הציון שייחלו לקבל, ביצעו את המבחן פעם נוספת, אך הפעם הם ניסו להיעזר בשחזורים ותרגולים שונים לקראת הבחינה. 

הצורך שעלה מהאוכלוסייה ייצר "שירותי הכנה בתשלום", שהם מכוני ההכנה לבחינה הפסיכומטרית. מכונים אלו החלו להכין לבחינה הפסיכומטרית ולהראות שהם בהחלט מסייעים בכך. מכוני ההכנה המשיכו לפעול, ובכל שנה (גם כיום) יותר ויותר אנשים פונים לקבלת הכנה בתשלום לקראת הבחינה הפסיכומטרית. 

בסופו של דבר, נכון להיום, הרשת מוצפת באינספור שאלות דומות לשאלות המופיעות במבחנים הפסיכומטריים והמרכז הארצי לבחינות והערכה מפרסם שאלות ואפילו הכנות בחינם מטעמו, במטרה לתת מענה שיוויוני למי שאין ביכולתו לשלם על הכנה אחרת בתשלום. 

אם כך, מה גורם לאנשים להמשיך לפנות לקבלת הכנה לבחינה הפסיכומטרית בתשלום?! האם לא עדיף להם לבחור בהכנה החינמית מטעם אותו גוף שמבצע את הבחינה בפועל? הרי, אם הגוף שמבצע את הבחינה גם מכין אליה, כנראה הוא עושה זאת בצורה הטובה ביותר?! הלא כן?!

הייתרון של חברות ההכנה הפרטיות

את הייתרון המרכזי של חברות ההכנה הפרטיות (ולאו דווקא שלנו :), ניתן לסכם במילה אחת: איכות. ובשלוש מילים: הצלחה שווה כסף. כלומר: כשהלקוחות מצליחים במבחן, כשהלקוחות מרוצים מהשירות שהם רכשו, כשאיכות ההכנה היא גבוהה עבור הלקוחות, הם מספרים על כך לחבריהם, וכך יותר אנשים פונים לקבלת שירותי ההכנה בתשלום. למעשה, באופן טבעי ביותר, נוצרת למכוני ההכנה "סיבה" להמשיך ולייצר הכנה טובה יותר. כי הכנה טובה ואיכותית יותר, שווה עבורם הכנסה גבוהה יותר.

האם ה"סיבה" הזו קיימת אצל המרכז הארצי לבחינות והערכה במסגרת ההכנות שלו לבחינה הפסיכומטרית? האם הסיבה הזו תיהיה קיימת אצל צה"ל בלומדה החדשה שהוא פרסם? נראה שלא. הצורך בהכנה פנימית קם במטרה לתת מענה לטענות לחוסר שיוויון והוא אכן נותן להן מענה, אך מבט חטוף על השאלות שמופיעות בלומדה, מוכיח שמדובר בדוגמאות של השאלות המופיעות במבחן האמיתי בלבד ולא במאגר שאלות משוחזרות מתוך המבחן האמיתי.

נ.ב: הפתרון שאנו מאמינים בו הוא שונה. אילו צה"ל היה מפריט את הליך ההכנה (ולא משאיר אותו "בבית") ונותן לכל מלש"ב שובר לרכישת הכנה חיצונית אצל כל חברות ההכנה שיש בשוק כיום, היה נשמר עקרון התחרותיות והנערים היו מקבלים את ההכנה הטובה ביותר, במחיר שווה לכל נפש (חינם), אבל זה כבר לפוסט אחר 🙂

אז מה הייתרון של אפליקציית צו ראשון -קשה באימונים, קל בצו על חברות ההכנה האחרות?

במשפט אחד: אנו נותנים את ההכנה הטובה ביותר, שתביא את הנערים לנתונים הגבוהים ביותר, בלי להתפשר על איכות ומקצועיות, במחיר שכל נער יוכל לעמוד בו, הן באמצעות מכירה ללקוחות פרטיים והן באמצעות מכירה ללקוחות ציבוריים. 

(על כל מקרה, כפי שהתחייבנו בעבר וכפי שאנו עושים גם כיום, נער או גוף שלא יוכל לרכוש את האפליקציה בתשלום, גם לא בתשלום סמלי בלבד, יוכל לקבל את האפליקציה בחינם).

שיהיה בהצלחה!

צוות צו ראשון

צה"ל השיק – לומדה חדשה להכנת מלש"ב'ים למבחני הדפ"ר

אנשי חינוך, הורים ונערים רבים פונים אלינו לאחרונה עם הידיעה שצה"ל השיק לומדה חדשה להכנת המלש"בים למבחני הדפ"ר!
אז כמו תמיד, יצאנו לבדוק את כל המשמעויות בשטח ובעיקר, יצאנו לבדוק אם כבר אין לנו זכות קיום 🙂

Read More »

שנות הלימוד – הצה"ר

מהו הצה"ר? מה משמעות ציון שנות הלימוד? השפעת הציון על הסיכוי לקבל תפקיד משמעותי בצה"ל. מה כדאי לענות ומה לא?

Read More »
דפ"ר 90 קב"א 56 אפליקציית צו ראשון

דפ"ר 90 – זה אפשרי!

מבחן הצו הראשון הוא מבחן שישפיע על כל השירות הצבאי שלכם! היכנסו וקבלו הסבר מפורט כיצד ניתן לקבל דפ"ר 90 באמצעות תכנית אימון ממוקדת ועדכנית.

Read More »

להודעות - 050-3603444

COPYRIGHT © 2020 TZAV RISHON

התחל שיחה
יש לכם שאלה?
היי, איך אוכל לעזור?