fbpx
המדריך המלא לצו ראשון לשנת 2020

מבחן פסיכוטכני (דפ"ר) חוזר – יש דבר כזה?

מעודכן בהתאם להליכי המיון החדשים – 2022

קודם כל התשובה הרשמית היא כן, יש דבר כזה. ניתן להגיש בקשה לקבלת מבחן פסיכוטכני חוזר (מבחן דפ"ר חוזר) וניתן גם לקבל את האפשרות לבצע את המבחן בפועל. גם אם תבדקו בגוגל, תוכלו לגלות דיווחים של עשרות נערים ונערות שניסו לקבל מבחן פסיכוטכני חוזר ואכן קיבלו את האפשרות. אבל השאלה החשובה יותר היא מה הסיכוי שתקבלו את האפשרות לבצע מבחן פסיכוטכני חוזר? כאן כבר התשובה מורכבת יותר.

מניסיוננו עם מאות פניות של נערים שביקשו מבחן פסיכוטכני חוזר, עולה שרק 3% מהמבקשים נענים בחיוב. מספר נמוך מאוד. רק לשם המחשה, זה אומר שעל כל 100 פניות לקבלת מבחן פסיכוטכני חוזר, 3 פניות יענו בחיוב ו97 פניות יענו בשלילה. המסקנה הישירה לכך היא שקודם כל, עדיף מראש להתכונן למבחני הצו הראשון ובכך לחסוך את עגמת הנפש.

מהן הבקשות שמתקבלות בחיוב

כאשר בודקים את האופי וסגנון הפניות שנענו בחיוב מול מיטב (הגוף האחראי על ביצוע הצו הראשון בצה"ל), ניתן להבין מהר מאוד שיש מאפיינים שחוזרים על עצמם בכל הפניות. ראשית, מדובר במלש"בים (מיועדים לשירות בטחון) בעלי יכולות גבוהות אשר השיגו תוצאות נמוכות במבחן הפסיכוטכני. שנית, לכאורה ניתן לחשוב שמדובר בסיבה טובה לכך שנוצר הפער הזה. בשלב זה אתם בטח שואלים את עצמכם שלוש שאלות חשובות:

  1. באיזה יכולות גבוהות מדובר?
  2. מה הפער בין "היכולות הגבוהות" לבין הציון הנמוך אשר השיגו בבחינה הפסיכוטכנית?
  3. מה הייתה הסיבה להיווצרות הפער?

בעלי "יכולות גבוהות"

קשה להגדיר במדויק באיזה "יכולות גבוהות" מדובר. באופן כללי, ניתן לומר שהכוונה היא למספר היחידות והציון הממוצע בבית הספר במקצועות: מתמטיקה, לשון ומגמה עיקרית. ככל שמספר היחידות והציונים הממוצעים גבוהים יותר, עולה הסיכוי לקבלת מבחן פסיכוטכני חוזר. לצד זאת, הפער בין היכולות הגבוהות לבין הציון הנמוך אשר הושג בבחינה הפסיכוטכנית, התייחס תמיד לציון דפ"ר נמוך מציון הדפ"ר הממוצע באוכלוסייה (50). כלומר: דפ"ר נמוך מדפ"ר 50 הצדיק בעיני מיטב ביצוע מבחן חוזר ובלבד שניתן לראות פער משמעותי בין ההישגים בבית הספר, לבין ההישגים במבחן הדפ"ר, כפי שהוסבר. בבדיקת הסיבה להיווצרות הפער, לא ניתן לבודד סיבה אחת או יותר שהצדיקה בעיני מיטב את הפער. כלומר: ניתן למצוא בין הבקשות שהתקבלו, מגוון רחב של סיבות שאין בניהן קשר. במילים אחרות: לא מצאנו קשר בין הסיבות לבין האישורים לביצוע מבחן פסיכוטכני חוזר. בקשות רבות עם סיבות זהות נפסלו. מכאן ניתן להבין שהסיבות הן בעלות משמעות נמוכה יותר מבחינת מיטב.

כשמקבלים מבחן חוזר וגם בו לא מצליחים במיוחד

חשוב לציין שניסיוננו מראה שגם כאשר מקבלים את האפשרות לבצע מבחן חוזר, לא תמיד מקבלים ציון שמצדיק את התהליך כולו. במקרה הטוב ביותר, מתקבל ציון טוב יותר מהציון במבחן הקודם והתהליך כולו מוצדק, אך לעיתים קרובות, מתקבל אותו ציון בדיוק גם במבחן החוזר ובמקרים גרועים, מתקבל אף ציון נמוך יותר בהשוואה למבחן הקודם. בהמשך לכך, אנו מציעים לשקול בכובד ראש את ההחלטה לבקש מבחן חוזר ואף לנסות ולבדוק מה היה הציון אילו הייתם מבצעים את המבחן פעם נוספת בעזרת מכון שערים לגיוס המתמחה בכך.

שיהיה בהצלחה!
צוות צו ראשון

צה"ל השיק – לומדה חדשה להכנת מלש"ב'ים למבחני הדפ"ר

אנשי חינוך, הורים ונערים רבים פונים אלינו לאחרונה עם הידיעה שצה"ל השיק לומדה חדשה להכנת המלש"בים למבחני הדפ"ר!
אז כמו תמיד, יצאנו לבדוק את כל המשמעויות בשטח ובעיקר, יצאנו לבדוק אם כבר אין לנו זכות קיום 🙂

Read More »

שנות הלימוד – הצה"ר

מהו הצה"ר? מה משמעות ציון שנות הלימוד? השפעת הציון על הסיכוי לקבל תפקיד משמעותי בצה"ל. מה כדאי לענות ומה לא?

Read More »
דפ"ר 90 קב"א 56 אפליקציית צו ראשון

דפ"ר 90 – זה אפשרי!

מבחן הצו הראשון הוא מבחן שישפיע על כל השירות הצבאי שלכם! היכנסו וקבלו הסבר מפורט כיצד ניתן לקבל דפ"ר 90 באמצעות תכנית אימון ממוקדת ועדכנית.

Read More »

להודעות - 050-3603444

COPYRIGHT © 2020 TZAV RISHON

התחל שיחה
יש לכם שאלה?
היי, איך אוכל לעזור?