fbpx
המדריך המלא לצו ראשון לשנת 2020

הכנה פיזית ליום סיירות, גיבושי יחידות העילית, גיבושי יחטיו"ת, מיון לוחמות ועוד

מעודכן בהתאם להליכי המיון החדשים – 2022

שאלות שחשוב להפסיק לשאול

אם הגעת למאמר הזה, זה אומר שאתה מאמין בעצמך וביכולת שלך להתמיין ולעבור את מבחן השדה אליו אתה משובץ או שאליו אתה חולם להגיע.

לפני שצוללים חשוב להגיד שעם כל האספקטים הפיזיים של המיונים בהם מאמר זה יגע עוד רגע, השלב הראשון ואולי גם החשוב ביותר, זה להיות עם המנטליות הנכונה. הכוונה היא שאם החלטתם שאתם רוצים להגיע למיון צה"לי כזה או אחר אתם מפסיקים לשאול את השאלות:

  1. האם ייזמנו אותי?
  2. האם אני מתאים?

אם אתה רוצה, אתה מסוגל להגיע לכל מיון צה"לי ולהוכיח להם שכדאי להם לקחת אותך! ומעכשיו רק נותר להבין איך אתה עושה את זה ומה אתה צריך לעשות כדי לקבל את המיון המיוחל ואיך להתכונן אליו בצורה הטובה ביותר. במאמר זה אגע באספקטים הכלליים של המיונים הפיזיים ביחידות צה"ל השונות, בנקודות עליהם מסתכלים הבוחנים בגיבושים ואתן מספר טיפים למתאמן המתחיל.

מי הוא האדם המתאים?

תחילה חשוב להגיד שאין סגנון אחד בלבד של מועמד אותו צריכים ביחידות העילית, מכיוון שיחידות אלו מתמודדות עם אתגרים פיזיים שונים אזי הם צריכות לוחמים ומפקדים עם נתונים פיזיים שונים, זאת אומרת שגם אם כרגע אתה שרירי מאוד ללא יכולת לרוץ וגם אם את אתה רזה מאוד ולא יכול לסחוב משקלים, אף אחד מהנתונים הללו לא יימנעו ממך להגיע ליחידות הטובות ביותר בצה"ל. למעשה, בעזרת אימונים נכונים, תוכל לעבור כל מיון.

איזה סוג כושר צריך כדיי לעבור בהצלחה את המיונים והגיבושים?

ימי הסיירות והגיבושים משלבים בתוכם מספר אלמנטים מתחום הכושר הגופני:

  1. כושר אירובי: לאורך כל המיון הצה"לי הגוף נמצא תחת עומס אירובי ובייחוד בזמני המסעות בגיבושים, חשוב לציין שביום סיירות ובחלק מהגיבושים ישנה ריצת 1000 מטר/מבחן ביפ שמטרתם לחלק את המועמדים לפי רמות כושר שונות אולם הריצה האירובית הנ"ל אינה חלק מההליך הממיין. מה שחשוב לדעת מבחינת אימונים לקראת הצבא הוא שאין צורך להתאמן על ריצות מעל ל 3-4 ק"מ. דבר נוסף שחשוב לדעת, הוא שעל מנת להצליח במבחני המהירות במיונים כמו לדוגמא: ספרינטים, אלונקה סוציומטרית וזחילות שהם כביכול מבחנים אנאירוביים יש גם כן צורך בתשתית אירובית טובה. לכן מי שמתחיל להתאמן לקראת יום סיירות או גיבוש חשוב להבין שיש צורך בהכנה של לפחות חמישה חודשים, ושהחודשיים הראשונים מוקדשים בעיקר לפיתוח כושר אירובי, דרך ריצות בטווחים של 1-3 ק"מ.
  2. סיבולת שריר: לאורך כל המיונים הצהל"ים אתם תבחנו על תרגילים ומבחנים שמשלבים סיבולת שריר. הכוונה בסיבולת שריר היא שאתם תעשו תרגילים שאם תבצעו אותם פעם אחת – לא יהיה לכם קשה. כמו לדוגמה: להרים שק חול וללכת איתו. אולם להרים שק וללכת איתו הרבה פעמים ולעלות איתו עלייה ולהוריד את השק ולהעלות אותו שוב, זהו סוג של מאמץ שדורש מהשרירים יכולת תפקוד לאורך זמן ברמה גבוהה. לכן, האימונים האידאליים לסוג כזה של מאמץ הוא סטים של כוח עם כמות חזרות גבוהה. תרגילי בסיס כמו: כפיפות בטן, סקוואטים, שכיבות שמיכה, זחילות, הליכת עכביש ועוד, יכינו אותכם בצורה טובה מבחינת סיבולת שריר. מבחינת כמות חזרות, נכון לעבוד בסטים עם מספר רב של חזרות לדוגמא 16×3 לכל תרגיל. בשלב השני של האימונים על כוח, ולאחר חודשיים של עבודה ללא משקלים אתם יכולים להתחיל להתאמן עם שקי חול כדי לדמות באופן מדויק את המבחנים להם תדרשו בגיבוש. חשוב להזכיר ששק חול מלא הוא יחסית כבד מאוד לאדם ושוקל בערך 60 קילו, ולכן חשוב להיות זהירים ולהתייעץ עם איש מקצוע על מנת להימנע מפציעות.
  3. כושר אנאירובי: כשמו כן הוא – כושר שאינו מתבסס על הימצאות אוויר על מנת לספק אנרגיה. כלומר: מדובר במאמצים קצרים יחסית, אך בעצימות גבוהה. מבחנים צהל"ים כגון: ספרינטים, תרגילי סדרי הגעה, שחייה עד 10 מטר, ריצת אלונקה, טיפוס דיונה עם שק ועוד. במאמצים הללו יש צורך רב בכושר אנאירובי. מערכת זו מהווה את מקור האנרגיה העיקרי למאמצים עצימים שאורכם עד שלוש דקות. כאשר אתם רוצים להתאמן על כושר אנאירובי לפני הצבא ולדמות את המבחנים הצה"ליים, חשוב שתעשו זאת בהדרגה ולאחר שעבדתם תחילה על הכושר האירובי ועל סיבולת כוח בסיסית. בתוכנית של 5-6 חודשים מומלץ להתחיל לתרגל את תרגילי הספרינט, סחיבת שקים ועוד לאחר שתרגלתם חודשיים את הכושר האירובי ואת הכוח.

נקודות עליהם מסתכלים הבוחנים ביום סיירות וגיבושים

  1. נחישות- לכל המועמדים יהיה קשה, לחלק יהיה קשה מאוד והם יפרשו, לחלק יהיה קשה מאוד והם לא ייפרשו ולחלק יהיה רק קשה ולא קשה מאוד. הכנה נכונה תהיה אחת המפתחות העיקריים האם תצליחו לעבור או לא את הגיבוש או יום הסיירות. בכל מקרה, מה שהבוחנים ינסו לראות זה האם אתם ממשיכים גם שקשה או שברגע שאתם יוצאים מאזור הנוחות שלכם, אתם מורידים הילוך או פורשים.
  2. עבודת צוות- "אם אתה רוצה להגיע מהר- לך לבד, אם אתה רוצה להגיע רחוק- לך ביחד" פתגם אפריקאי. יש שוני גדול מאוד בין יום סיירות לגיבושים באספקט הזה. בגיבושים שמים דגש על אספקט העזרה לאחרים והיכולת לראות גם אחרים ואילו ביום סיירות פחות שמים דגש על כך כיוון שבין כה וכה אספקט זה נבחן במהלך הגיבוש. בכל מקרה, חשוב לשים להבין כבר עכשיו שלעיתים נוצר מתח בין הרצון לסיים את הגיבוש בהצלחה לבין הרצון לסיים את הגיבוש יחד עם החברים לגיבוש. כלומר: אתה מתחרה מול אחרים על המקום שלך ביחידה מובחרת, אבל הדרך להגיע ליעד הנכסף עובר דרך עזרה לאחר ולא ברמיסתו.
  3. אמינות- אמינות היא אחד מערכיי צה"ל ובתמצות היא אומרת שהחייל נדרש להציג דברים בדיוק כפי שהם. במבחני השדה שמים דגש גדול על אמינות. כלומר: לא מבקשים ממך דברים מורכבים, אולם רוצים שתבצע הוראות כפי שהן הוסברו. לדוגמא: לרוץ, לגעת בקו ולחזור – זה אומר לגעת, לא להקיף, לא לגעת ליד, זה אומר לגעת בקו. אם אמרו לך לספור כמה סיבובים סביב הדיונה עשית, אז שים לב שאתה אומר אמת, כי בודקים את זה.

סיכום

כל אחד יכול לעבור את מבחני צה"ל ולהתקבל ליחידה מובחרת, מה שצריך זה אמונה, כוח רצון והרבה מאוד שעות של אימונים. כמו כן, חשוב להתאמן בצורה מסודרת על מנת להימנע מפציעות.

כחלק מהליך ההכנה למיונים הפיזיים המתקיימים בצה"ל, אנו מספקים הכרות עם המיונים השונים, כפי שהם יתבצעו בימי הסיירות, ימי הגיבושים ומיון הלוחמות וזאת במטרה לעזור לכם להתכונן בדרך המיטבית למבחנים אלו ובכך להגדיל באופן משמעותי את הסיכויים שלכם להתקבל ליחידות המובחרות.

ההכנה לימי המיון כוללת מפגש חד-פעמי הכולל שני חלקים:

  1. שעה וחצי של הכנה מנטלית – הסבר מפורט על הליך המיון והאיתור ביום סיירות, משמעות כל שלב, דינמיקה קבוצתית וסוציומטרי.
  2. שעה וחצי של הכנה פיזית – סימולציה של כל התרגילים הפיזיים מתוך יום סיירות, התמודדות עם קושי פיזי ומנטאלי.

התכנים מועברים ע"י מדריכים בעלי ידע וניסיון רב בתחום הגיבושים והמיונים הפיזיים בצה"ל.

להצעת מחיר ולפרטים נוספים, צרו קשר!

בהצלחה!

צוות האתר ונדב נחושתן, מדריך כושר קרב

צה"ל השיק – לומדה חדשה להכנת מלש"ב'ים למבחני הדפ"ר

אנשי חינוך, הורים ונערים רבים פונים אלינו לאחרונה עם הידיעה שצה"ל השיק לומדה חדשה להכנת המלש"בים למבחני הדפ"ר!
אז כמו תמיד, יצאנו לבדוק את כל המשמעויות בשטח ובעיקר, יצאנו לבדוק אם כבר אין לנו זכות קיום 🙂

Read More »

שנות הלימוד – הצה"ר

מהו הצה"ר? מה משמעות ציון שנות הלימוד? השפעת הציון על הסיכוי לקבל תפקיד משמעותי בצה"ל. מה כדאי לענות ומה לא?

Read More »
דפ"ר 90 קב"א 56 אפליקציית צו ראשון

דפ"ר 90 – זה אפשרי!

מבחן הצו הראשון הוא מבחן שישפיע על כל השירות הצבאי שלכם! היכנסו וקבלו הסבר מפורט כיצד ניתן לקבל דפ"ר 90 באמצעות תכנית אימון ממוקדת ועדכנית.

Read More »

להודעות - 050-3603444

COPYRIGHT © 2020 TZAV RISHON

התחל שיחה
יש לכם שאלה?
היי, איך אוכל לעזור?