fbpx
המדריך המלא לצו ראשון לשנת 2020

הכנה לצו ראשון

מעודכן בהתאם להליכי המיון החדשים – 2022

צו ראשון הוא המפגש הראשון של כל נער ונערה עם צה"ל ובו נקבעים נתוניהם האישיים. נתונים אלו מלווים את הנערים לאורך כל שירותם הצבאי והם ייקבעו אם הנערים והנערות יקבלו תפקיד איכותי, מרתק ומאתגר, או לא. הבנתם נכון, יום אחד בלבד, בגיל 16.5, משפיע על כל תקופת השירות הצבאי – שנתיים ושמונה חודשים אצל בנים ושנתיים אצל בנות (ובהרבה מקרים, גם הרבה יותר). החל מתאריך 1/9/21 הצו הראשון אינו מה שהיה עוד. אין יותר קב”א ובמקומה יש “קבוצת תכנון רב מימדית” שכוללת 6 מדדים שונים. בניהם: קוגניציה(דפ"ר), חוסן + הסתגלות (הראיון האישי), תפקודים ניהוליים, כישורים ומיומנויות, שנות לימוד.

השינויים המרכזיים בצו ראשון

עד כאן, הכל טוב ויפה. שישה מדדים, מבחן אובייקטיבי לכאורה ותחרות הוגנת על מגוון התפקידים הקיימים בצה"ל. ובאמת, עד לפני כחמש-עשרה שנים אף אחד לא התכונן לצו הראשון ובטח שלא השקיע בכך כסף. היה ברור לכולם שאין איך להתכונן לצו ראשון ולכן כולם פשוט הגיעו לצו ראשון וביצעו את הבחינות. אבל מאז ועד היום חלו מספר שינויים מרכזיים שהשפיעו על ההליך כולו. בשנת 2005 בג"ץ הורה לפרסם את נתוני צו ראשון. בתוך כך פורסמו נתוני הקב"א, הדפ"ר והפרופיל. בתגובה לכך פורסמו מספר התייחסויות של מבקר המדינה ביחס לשיטת איסוף הנתונים וקביעת התפקיד בפועל. 

פרסומים אלו, לצד הבג"ץ הדרמטי בנושא, הביאו להבנה שהצו הראשון הוא קריטי. בצו הראשון נקבעים הנתונים שעל בסיסם צה"ל מחליט איזה תפקיד כל מלש"ב (מיועד לשירות בטחון) יבצע במהלך שירותו הצבאי. נתוני הגיוס לצה"ל הציגו מיפוי ארצי מדאיג, בו בני ובנות נוער מאזורים מבוססים זוכים להתקבל לשירות איכותי. בעוד בני נוער מאזורים אחרים, דלים במשאבים, זוכים לבצע שירות איכותי פחות. באופן זה הפערים נשמרים בצבא וממשיכים גם לאחר מכן  באזרחות.

חברות ההכנה לפסיכומטרי

חברות ההכנה לבחינה הפסיכומטרית היו הראשונות לקפוץ על ההזדמנות להכין נערים ונערות לקראת מבחני הצו הראשון. מטבע הדברים, הכנות אלו עלו כסף רב, מה ששוב הותיר את הפריפריה החברתית והגיאוגרפית בשוליים. האוכלוסייה שהשתמשה בשירותים אלו, הייתה האוכלוסייה שהיה בכוחה להוציא על כך כסף. כתוצאה מכך, הפערים התרחבו – החזקים התחזקו והחלשים, כמו תמיד, נשארו מאחור.

"לא ניתן להתכונן למבחני הצו הראשון"

לאורך התהליך כולו וגם היום, צה"ל, משרד החינוך ומשרד הביטחון המשיכו לומר שלא ניתן להתכונן למבחני צו ראשון. אך עיון קצר במגוון השאלות המופיעות בצו הראשון מלמד אותנו כי בהחלט ניתן להתכונן למבחני צו ראשון. בפשטות, נמצא כי ניתן ללמוד שיטות פשוטות יותר לפתרון ולשפר תוצאות. למעשה, הנתונים מדברים בעד עצמם. נערים ונערות שהתכוננו לקראת הצו הראשון, הצליחו להעלות בממוצע 20 נקודות בין מבחן ההכנה הראשון למבחן ההכנה האחרון שביצעו. במבחן שתוצאותיו נעות בין הציון 10 לציון 90, זו קפיצה מאוד משמעותית שעלולה להשפיע על קביעת התפקיד בצה"ל באופן מהותי.

צו ראשון - תחרות לעבר התפקיד האיכותי בצה"ל

למעשה, המירוץ לעבר התפקיד האיכותי, לצד האפשרות לצאת לפיקוד ולקצונה בהמשך השירות, נקבעים כולם ביום הצו הראשון. כל אלו, ייצרו מציאות תחרותית בה מי שלא מתכונן לקראת הצו הראשון, פשוט לא מצליח. הכנה לצו הראשון משפרת את הסיכויים להגיע להישגים גבוהים יותר וכך לקבל את התפקידים האיכותיים ביותר הקיימים בצה"ל.

הכנה לצו ראשון לכולם

בשלב זה ניתן להבין כי הצורך בביצוע הכנה לקראת מבחני הצו הראשון הוא קריטי. בחיפוש אחר הכנה יעילה לקראת מבחני הצו הראשון עולות מגוון רחב של הכנות. הבולטת מבין כולם היא אפליקציית "צו ראשון – קשה באימונים, קל בצו". האפליקציה, שעלתה לאוויר בשנת 2017, הינה "מיזם עסקי-חברתי". מטרתה: 

  1. להנגיש את ההכנה לצו הראשון לכל האוכלוסיות.
  2. לתת את ההכנה הטובה ביותר, בלי להתפשר על איכות ומקצועיות.
  3. למכור את האפליקציה במחיר שכל נער יוכל לעמוד בו, הן באמצעות מכירה ללקוחות פרטיים והן באמצעות מכירה ללקוחות ציבוריים.

הכנה לצו ראשון בסביבה תחרותית

נסיים ונאמר כי בסביבה התחרותית בה אנו חיים כיום, חשוב לאתר את הצרכים ואת הפתרונות לצמצום פערים אלו. הכל מתוך מטרה לאפשר סיכוי שווה לקבל תפקיד איכותי בצה"ל. אנו סבורים שכל נער ונערה שיקבלו הכנה מוצלחת לקראת שירותם הצבאי, יוכלו להעלות את סיכוייהם לקבל נתוני איכות גבוהים יותר. נתוני איכות גבוהים יובילו לשיבוץ איכותי ומותאם יותר וכתוצאה מכך, סיפוק מהשירות הצבאי כולו.

ההמלצה שלנו לבני הנוער, תגיעו מוכנים!
שיהיה בהצלחה!

צוות אפליקציית צו ראשון

צה"ל השיק – לומדה חדשה להכנת מלש"ב'ים למבחני הדפ"ר

אנשי חינוך, הורים ונערים רבים פונים אלינו לאחרונה עם הידיעה שצה"ל השיק לומדה חדשה להכנת המלש"בים למבחני הדפ"ר!
אז כמו תמיד, יצאנו לבדוק את כל המשמעויות בשטח ובעיקר, יצאנו לבדוק אם כבר אין לנו זכות קיום 🙂

Read More »

שנות הלימוד – הצה"ר

מהו הצה"ר? מה משמעות ציון שנות הלימוד? השפעת הציון על הסיכוי לקבל תפקיד משמעותי בצה"ל. מה כדאי לענות ומה לא?

Read More »
דפ"ר 90 קב"א 56 אפליקציית צו ראשון

דפ"ר 90 – זה אפשרי!

מבחן הצו הראשון הוא מבחן שישפיע על כל השירות הצבאי שלכם! היכנסו וקבלו הסבר מפורט כיצד ניתן לקבל דפ"ר 90 באמצעות תכנית אימון ממוקדת ועדכנית.

Read More »

להודעות - 050-3603444

COPYRIGHT © 2020 TZAV RISHON

התחל שיחה
יש לכם שאלה?
היי, איך אוכל לעזור?